Sverige har haft många framgångsrika vinteridrottare genom åren som har kammat hem medalj efter medalj i de olympiska vinterspelen. Men vilka svenskar har vunnit flest medaljer i vinter-OS?
Sixten Jernberg och Charlotte Kalla har vunnit flest medaljer i vinter-OS. Båda kammade hem nio medaljer under sina karriärer och bakom dem hittar vi flera andra framgångsrika svenskar.
Sixten Jernberg var Sveriges stora vintersportstjärna på 50- och 60-talet. Bland annat tog han OS-guld på den klassiska femmilen både i Cortina 1956 och i Innsbruck 1964. Ingen svensk idrottare har tagit fler OS-medaljer än Jernberg, även när man räknar med sommar-OS.
Charlotte Kalla har sett till att Sixten Jernberg inte är ensam i toppen av listan över svenskar med flest OS-medaljer. Även Kalla står nämligen på nio medaljer, varav tre är guld.
De tre gulden tog Kalla under tre olika olympiska spel och i tre olika grenar. I Vancouver 2018 blev det guld på 10 kilometer fristil, i Sotji 2014 spurtade hon hem Sveriges seger i damernas stafett och i Pyeongchang 2018 tog hon hem segern i skiathlon.
Gunde Svan kammade hem sex medaljer, varav fyra guld, under sin framgångsrika karriär i skidspåret. De två första gulden kom i Sarajevo på 15 kilometer och tillsammans med stafettlaget. Stafettguld blev det även i Calgary fyra år senare, är han också vann femmilen.
Anja Persson sticker ut bland alla längdskidåkare i toppen av listan. Sveriges alpina stjärna tog medaljer i tre olika vinter-OS, med guldet i slalom i Turin 2026 som den största höjdpunkten.
Johan Olsson var en riktig lagspelare under sin framgångsrika skidkarriär och var med och tog medaljer i stafett i tre raka vinter-OS. I Turin 2006 blev det brons, men i både Vancouver 2010 och Sotji 2014 tog det svenska laget guld.
Min. insättning för spelkrediter är 50 kr. Utbetalningar exkluderar insatsen med spelkrediter. Villkor, tidsbegränsningar och exkluderingar tillämpas. Max. pris, spelrestriktioner, tidsbegränsningar samt villkor tillämpas.