Det var märkliga scener som utspelade sig på upploppet i kvalet till damernas stafett i sprint på onsdagen när en varghund sprang in mitt under OS-loppet. Men var det en varg?
På onsdagen kördes damernas sprintstafett i längdskidor på Vinter-OS i Milano-Cortina. Mitt under kvalet sprang ett djur in på upploppet och följde två åkare in över mållinjen.
Stor förvirring uppstod på plats och i tv-sändningar över hela världen spekulerade man i vad det var för djur. En del trodde att det var en varg, medan andra var säkra på att det var en stor hund. Både på läktaren och hemma i tv-sofforna var det många som undrade om det var en varg som sprang i spåren på OS-loppet.
Nej, det är nu bekräftat att det inte var en varg som sprang i spåren under damernas sprintstafett på Vinter-OS 2026. Enligt den norska tidningen VG har ägaren till hunden bekräftat att det rör sig om en tjeckisk varghund som heter Nazgul. Den ska dessutom vara väldigt snäll och inte farlig för människor.
Det är ännu inte bekräftat hur varghunden lyckades ta sig till spåren mitt under det viktiga kvalet i damernas OS-sprintstafett, men det rörde sig alltså inte om en varg.
Min. insättning för spelkrediter är 50 kr. Utbetalningar exkluderar insatsen med spelkrediter. Villkor, tidsbegränsningar och exkluderingar tillämpas. Max. pris, spelrestriktioner, tidsbegränsningar samt villkor tillämpas.